Saturday, March 11, 2017

4. nädal: Infoühiskonna muutused

Lugesin Pekka Himaneni 2004ndal aastal kirjutatud nägemust infoühiskonna muutustest ja kujunemisest. Oma raportis, mille ta esitas Soome Vabariigi valitsusele tõi ta välja erinevaid punkte, kuidas (info)ühiskond areneb ja mis suundades ja milliste mudelite järgi. Oma kirjutises ennustas ta vastavaid muutusi juba juhtuma aastaks 2010.
Kõigepealt tõi Himanen välja globaalsed trendid, kuhu poole infoühiskond on liikumas ja milliste mudelite järgi arenemas. Seejärel lammutas ta lahti Euroopa mudeli ning selle pealt asus kirja panema oma nägemust.
Tema peamised sõnumid olid, et on kadumas klassikaline 8st 5ni tööpäev ja eriti just IT-sektoris. Inimesed nõuavad endale paindlikumaid tööaegu ning inspireerivamat keskkonda. Mida rohkem keelatake ja sunnitakse, seda õnnetumad ja vähem produktiivsed on inimesed. 2004ndal aastal olin ma veel gümnaasiumis ja ei olnud ka teinud veel (elu muutvat) otsust minna vahetusõpilaseks ja elada aasta aega ühes teises Kesk-Euroopa riigis. Tagantjärele mõeldes, siis ega ma ei mäleta või ei saanud aru kuidas ühiskond tötab ja mis suunas liigub. Pigem olen Himaneni mõtetest aru saanud viimased 3-4-5 aastat. Ja tema raportit lugedes tundub, et nii ka on olnud: inimesed nõuavad(isegi osakvad küsida) endale paindlikke tööaegu ja on aru saanud, et kuna nad veedavad suure protsendi oma eludest tööl, siis võiks see töökoht (ja keskkond) pakkuda neile piisavalt motivatsiooni, et seal veedetud aeg oleks ka nende meelest kvaliteetne.
Minuarust enamus väljatoodud trende, mis maailma 2004ndal aastal kummitasid, kummitavad ühiskondi siiani. Käib võitlus(/võistlus) töötajate üle, Hiina ja India turud on ikka veel atraktiivsed "arenevad" turud, tehnoloogiline areng kiireneb, biotehnoloogia on kohe-kohe saamas väga populaarseks jne.
Raportit lugedes olin ma paljude asjadega nõus ja millega ma nõus ei ole, need mul ka kahjuks järgmisel hommikul enam meeles ei olnud. Kuid kuna ma ise olen sirgunud "mõtlevaks" inimeseks ajal mida Himaneni raport kajastas, siis tundus seal kirjutatu mulle nagu elu ise. Nii see on ja oli, sest ma olen ise selle sees olnud.

No comments:

Post a Comment